Het huishoudelijk reglement van de PV Pedozi
Artikel I.
De vereniging kent gewone leden, ereleden en begunstigende leden. (zie statuten artikel 4)
Artikel 2.
Aanmelding als gewoon lid is in artikel 5 van de statuten geregeld. Indien het nieuwe lid niet binnen drie maanden na het aanschrijven door of namens de penningmeester aan zijn financiële verplichtingen tegenover de verenigingskas heeft voldaan, wordt de aanmelding geannuleerd. Het personeelslid is dan gedurende 1 jaar niet in de gelegenheid om opnieuw lid te mogen worden. Indien de vorige situatie zich nogmaals herhaald is het het personeelslid verder niet toegestaan ooit nog lid te worden. Benoeming van ereleden en begunstigende leden wordt in de statuten artikel 5 geregeld.
Artikel 3.
Rechten van de leden.
Zij die als lid zijn toegelaten hebben het recht tot:
- het deelnemen aan elke activiteit welke van de vereniging uitgaat.
- toegang bij de algemene vergadering.
- stemmen
- het doen van voorstellen en amendementen in de algemene vergadering.
Artikel 4.
Rechten van de begunstigende leden. Begunstigende leden die aan hun financiële verplichtingen hebben voldaan hebben dezelfde rechten als gewone leden.
Artikel 5.
Ereleden hebben dezelfde rechten als gewone leden, maar hebben tevens in de algemene vergadering een adviserende stem.
Artikel 6.
Uittreding als lid of als begunstigend lid.
Zij die als lid of begunstigend lid willen bedanken zijn verplicht hiervan schriftelijk mededeling te doen aan het bestuur. Bij niet nakomen van het hier gestelde blijven de plichten en rechten voor de volgende maand nog gelden. Zie artikel 7.2 van de statuten.
Artikel 7
Verlies van rechten.
Een lid dat voor het lidmaatschap heeft bedankt of door besluit ener algemene vergadering is geroyeerd, verliest hierdoor alle aanspraken op de eigendommen van de vereniging. Een lid dat is geschorst of aan wie lidmaatschapsrechten zijn ontnomen, verliest eveneens de vorengenoemde aanspraken, doch uitsluitend gedurende de aangezegde termijn. De vereniging behoudt echter het recht tot vordering op eventuele financiële verplichtingen van het lid.
Artikel 8
Samenstelling bestuur.
Het bestuur is samengesteld uit tenminste 7 personen (een streefaantal kan zijn 1 bestuurslid per 1000 leden) De voorzitter is door de algemene vergadering gekozen. De volgende zaken dienen te worden verdeeld: secretaris, penningmeester, 2e voorzitter, 2e secretaris, 2e penningmeester.
Artikel 9
Verkiezing bestuur en aftredingrooster.
De leden van het bestuur worden gekozen voor een periode van 2 jaar. Hun aftreden is als volgt: In de jaren met een even aantal: aftreden voorzitter, penningmeester, 2e secretaris, de helft van het aantal gewone bestuursleden. In de jaren met een oneven aantal: aftreden secretaris, 2e voorzitter, 2e penningmeester, de helft van het aantal gewone bestuursleden. De aftredend en zijn meteen weer herkiesbaar.
Artikel 10
Taak bestuur.
Het bestuur zorgt voor de nakoming van de statuten en het huishoudelijk reglement en voert de besluiten van de algemene ledenvergadering uit. Het bestuur is verplicht de, door de algemene ledenvergadering benoemde commissies, met raad en daad terzijde te staan.
Wanneer het bestuur kennis krijgt van besluiten van commissies die in strijd moeten worden geacht met de algemene bepalingen van de vereniging, heeft het bestuur het recht de uitvoering van die besluiten te schorsen, uiterlijk tot de eerstvolgende algemene ledenvergadering.
Deze vergadering heeft het recht dit besluit teniet te doen, wanneer dit in strijd wordt geacht met de algemene belangen van de vereniging. (gearceerde stuk laten vervallen)
Artikel 11
De voorzitter leidt de vergaderingen, tekent de bescheiden welke volgens bestuursbesluit hiervoor in aanmerking komen en houdt toezicht op de werkzaamheden van de overige bestuursleden.
Artikel 12
Taak van de secretaris.
De secretaris is belast met de leiding van de correspondentie van de vereniging. Hij is daarvoor verantwoordelijk, ook indien deze namens hem door een ander wordt uitgevoerd. Hij is verantwoordelijk voor het archief en verzorgt de notulen van de bestuursvergaderingen. Hij doet jaarlijks verslag van de toestand van de gebeurtenissen in de vereniging en geeft een overzicht van de organisatie en ontwikkeling van het verenigingsleven.
Artikel 13
Taak van de penningmeester.
De penningmeester is belast met het beheer van de financiën en is daarvoor verantwoordelijk. Hij zal voor betalingen of ontvangsten door de vereniging bij voorkeur gebruik maken van postrekening of bankrekening. Het gebruik van kasgeld zal beperkt worden. Hij is verplicht een eventueel, door zijn nalatigheid ontstaan tekort, uit eigen middelen te dekken. Nimmer echter zal hij aansprakelijk gesteld worden voor tekorten, welke zonder zijn eigen toedoen zijn ontstaan. Hij is verplicht de voorzitter en de kascommissie op hun verzoek inzagen te geven in boeken en kas. De Penningmeester zal in elke eerstkomende bestuursvergadering alle inkomsten en uitgaven bekend maken. Hiertoe zal hij de officiële betalingsbewijzen ter tafel brengen.
Artikel 14
Jaarlijkse financiële verantwoording
De penningmeester dient voor ultimo maart een rekening en verantwoording over het afgelopen verenigingsjaar in bij de kascommissie. (zie artikel 15) De penningmeester brengt op de eerste, na ultimo maart te houden algemene ledenvergadering een financieel verslag uit over het afgelopen verenigingsjaar. Dit verslag moet behalve een balans per ultimo december een overzicht bevatten van de baten en lasten van dat jaar, waaraan een begroting voor het lopende jaar is toegevoegd. Bij goedkeuring van de rekening en verantwoording door de algemene ledenvergadering is de penningmeester gedechargeerd. Dezelfde vergadering beslist over diens voorstel over de contributie voor het volgend verenigingsjaar.
Artikel 15
Kascommissie
De algemene ledenvergadering wijst tenminste twee leden aan, die benoemd worden als kascommissie tot nazien van de rekening en verantwoording. Deze commissie, welke bestaat uit tenminste één lid uit de aftredende kascommissie en één lid uit de vergadering, onderzoekt en controleert minstens één keer per jaar vóór de algemene ledenvergadering het geldelijk beheer en de rekening en verantwoording. De commissie rapporteert haar bevindingen aan de vergadering.
Artikel 16
Ontstentenis penningmeester.
Bij ontstentenis van de penningmeester is deze verplicht zijn functie over te dragen aan de 2e penningmeester. Indien deze nog niet is aangewezen dan geschiedt de overdracht ten spoedigste aan de voorzitter.
Artikel 17
Ontstentenis voorzitter.
Bij ontstentenis van de voorzitter treedt de 2e voorzitter op als voorzitter. Indien beide afwezig zijn kan geen bestuursvergadering belegd worden zonder de ledenvergadering gehoord te hebben. Ook de algemene ledenvergadering zal dan geen doorgang vinden. Bij blijvende ontstentenis van de voorzitter en 2e voorzitter kan door het bestuur en uit het bestuur een interim voorzitter worden benoemd. Deze heeft dan zitting tot (en tijdens) de algemene ledenvergadering.
Artikel 18
Dagelijks bestuur.
De voorzitter vonnt met de secretaris en penningmeester het dagelijks bestuur, hetwelk het recht heeft, mits voltallig, te vergaderen, besluiten te nemen en uit te voeren, in welk geval de voorzitter verplicht is de overige bestuursleden van die besluiten in kennis te stellen.
Artikel 19
Bestuursvergaderingen.
Bestuursvergaderingen worden door de voorzitter belegd zo vaak hem dit nodig voorkomt of op voorstel van minstens twee bestuursleden.
Artikel 20
Vergaderingen en bijeenkomsten.
De vergadering kent:
- De algemene ledenvergadering. Hier hebben alle leden en ereleden toegang en stemrecht.
- Bestuursvergaderingen en vergaderingen van het dagelijks bestuur. Het bestuur kan anderen tot het bijwonen daarvan uitnodigen. Stemrecht hebben alleen de bestuursleden.
Artikel 21
Algemene ledenvergadering en stemrecht aldaar.
- Tenminste éénmaal per jaar wordt deze vergadering gehouden, waarin alle interne aangelegenheden van de vereniging worden besproken.
- Alle (ere)leden hebben toegang.
- Alle (ere)leden hebben recht van amendement.
- Alleen (ere)leden hebben stemrecht.
Artikel 22
Orde van de vergadering.
De voorzitter stelt de orde van de vergadering met inachtneming van het huishoudelijk reglement.
Artikel 23
Stemmingen.
- Over personen wordt schriftelijk gestemd. Betreffende zaken wordt mondeling gestemd.
- Indien de eerste stemming geen meerderheid (de helft plus één) geeft, wordt een tweede stemming gehouden over hetzelfde voorstel. (dezelfde kandidaten)
- Zo de tweede stemming evenmin een beslissing brengt, volgt herstemming tussen de twee voorstellen (kandidaten) die bij de vorige stemming het hoogste aantal stemmen verwierven.
- Bij staking, gelijk aantal stemmen of gering aantal stemmen, wordt het voorstel geacht te zijn afgewezen of wordt de verkiezing uitgesteld.
Artikel 24
Commissies met tijdelijke en nauw omschreven opdracht.
Deze kunnen worden ingesteld en opgeheven door:
- Het bestuur. De leden worden door het bestuur benoemd.
- De algemene ledenvergadering.
Artikel 25
Commissies met permanente opdracht.
De instelling en opheffing geschiedt door het bestuur.
Artikel 26
Vertegenwoordiging van het bestuur in commissies.
Het bestuur kan uit zijn midden een lid aanwijzen als zijn vertegenwoordiger in een commissie, tenzij de algemene vergadering, gezien het karakter van een tijdelijke commissie, zich daartegen uitdrukkelijk verzet. De vertegenwoordiger van het bestuur blijft in de commissie buiten het rooster aftreden.
Artikel 27
Contributie leden.
Contributie dient per kalenderjaar bij vooruitbetaling of via de salarisadministratie per maand te worden voldaan. De contributie wordt jaarlijks vastgesteld en dient op een door de penningmeester te bepalen wijze te worden voldaan.
Artikel 28
Wanbetaling.
Ieder lid, dat krachtens de statuten en huishoudelijk reglement, tot een jaarlijkse contributie verplicht is, stelt zich, bij niet voldoen aan deze verplichting, bloot aan iedere actie, die het bestuur rechtens in naam van de vereniging jegens zulk een lid kan instellen. Incassokosten en porto zullen dan volledig voor rekening van het lid blijven.
Artikel 29
Begunstigende leden.
Begunstigende leden dienen een jaarlijkse bijdrage te leveren ter grootte van de ledencontributie.
Artikel 30
Verenigingsjaar.
Het verenigingsjaar valt met het kalenderjaar samen.
Artikel 31
Introductierecht.
De leden mogen personen op bijeenkomsten introduceren op voorwaarde dat het bestuur dit in de aankondiging goedkeurt.
Artikel 32
Uittreden van meerdere bestuursleden.
Indien door het bedanken van meer dan vier bestuursleden de bestuursfuncties niet meer vervuld kunnen worden, schrijft de voorzitter of diens plaatsvervanger ten spoedigste een algemene ledenvergadering uit. Indien alle bestuursleden bedanken, treedt het oudst aanwezig lid tijdelijk als voorzitter op.
Artikel 33
Wijziging huishoudelijk reglement.
Wijzigingen in dit reglement worden behandeld op een algemene ledenvergadering, op voorstel van het bestuur of als de voorstellen daartoe minstens drie maanden tevoren schriftelijk door één of meer leden bij het bestuur orden ingediend. Reglementswijzigingen moeten binnen drie maanden nadat zij zijn aangenomen aan de leden ter kennis worden gebracht.
Artikel 34
Onvoorziene gevallen.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur.
Kortingen voor bestuursleden bij activiteiten
|
Bedrag tot € 10 |
Bedrag € 10 - € 100 |
Bedrag > € 100 |
Bestuursleden |
Gratis |
50% |
33% |
Intro bestuursleden |
Ledenprijs |
Ledenprijs |
Ledenprijs |
De genoemde percentages, zij de % korting op de ledenprijs.
De bestuursleden krijgen samen met een partner (of intro) 1 keer per jaar een gezamenlijk etentje aangeboden door Pedozi ter waarde van € 40,00